Barn og Foreldre, Helse, Psykisk Helse
Legg igjen en kommentar

ADHD eller bare aktiv?

Barn blir diagnosert med ADHD left and right om dagen syns jeg. Det er mange som mener at det kanskje er litt mye av det, og at det må være noe mer som ligger under. Jeg må si meg litt enig i det.

I barnehagen fikk Sander det «stemplet» på seg at han var ADHD gutt, fordi han hadde noen rastløse ben og ikke helt klarte å sitte stille. Jeg er åpen for alle utredninger, hvis det kan hjelpe, så vi satte i gang utredning for ADHD for en liten 5 åring. Jeg må si at jeg syns ikke utredningen var god nok, men etter litt observasjon (og kun det), ble det konkludert med at han ikke hadde det. Jeg er enig i det, men det var ikke godt nok gjort allikevel. Jeg mener nemlig at han kanskje kan ha noe andre konsentrasjonsproblemer, selv om han ikke lenger sliter med hypre ben og sånne ting. Jeg tenker nærmere ADD eller noe liknende, og det kunne de kanskje ha funnet ut av hvis de hadde kikket litt videre, men det ble lagt på hylla når de ikke fant det de ville.

Andre poenger er jo at det finnes mange måter barn oppfatter verden på – akkurat som oss voksne, men de er kanskje ikke like klare på det selv. Vårt skole system, og mye av samfunnet, er lagt opp for de som er spesielt visuelle eller auditive – vi skal se eller høre på alt og lære på den ene måten. Men mange barn, for eksempel min gutt, lærer bedre ved å GJØRE – altså er de kinestetiske. Og å sitte 5 timer på skolebenken og bare se og høre da, er jo grusomt – de får ikke med seg læringen. Og så blir de utålmodige og ukonsentrerte – og poff: ADHD diagnose. Det stemmer ikke alltid!

Av og til er ungen din bare aktiv også – har bare litt mye energi som skal ut. Skoledagen er ikke akkurat laget for aktivitet heller. Nå har de endelig skjønt det her i Drammen i alle fall – og innført 1 time fysisk aktivitet per dag. Det må jo være minimum! Unger er aktive av natur, og det å sitte stille hele dagen er ikke naturlig! Så kanskje er det rett og slett bare innestengt, NATURLIG energi i kroppen som utgir seg for å være ADHD?

I alle fall bør man gjøre litt grundigere utredninger, og ikke være så raske på å sette disse diagnosene. Jeg syns det er kjempeviktig – særlig før man setter barna på medisiner. Jeg er ikke i mot medisiner, jeg bruker en hel haug selv med godt hell, men det må være regulert, og godt gjennomtenkt!

Jeg håper legestanden tenker litt i alternative tankeganger fremover, og ikke bare diagoserer ivei!

Legg igjen en kommentar